...:::SniperBlogs:::...

Ya Allah, berkatilah kehidupanku seharian, Ya Rahman, Permudahkanlah urusanku, Ya Rahim, Berkatilah segala pekerjaan ku yang tidak melanggar hukum mu. Bismillahirrahmanirrahimm..

Tuesday, February 01, 2005

January Berlabuh

Assalamualaikum...

Selamat sejahtera, may Allah bless us all.
January telah meninggal kan aku, kau dan kita semua. Menunjukkan telah 31 hari berlalu untuk tahun 2005. Bagaimana dengan keadaan, kehidupan, pencapaian kita semua? ada kemajuan atau sekadar kemunduran atau masih dalam percaturan?

Sebagaimana lazim manusia, setiap masa di lalui menjanjikan pelbagai pengalaman manis, pahit dan segala macam rasa yang menjadi rencah kehidupan. kenangan yang di lalui menjadi satu-satunya pendorong dalam menggapai cinta dan cita-cita.

Januari di mulakan dengan sambutan tahun baru, menyaksikan seluruh negara berkabung meratap sedih dengan tragedi bencana yang melanda negara kita. ada yang menganggapnya sebagai 'amaran' dan 'teguran' daripada Allah yang maha kuasa. Ada juga yang menganggapnya satu kejadian alam akibat ketidakseimbangan alam. Kita menyaksikan bagaimana air yang menjadi teman dan tempat bersukaria, yang menjadi saksi 'ikatan' haram 'cinta' manusia yang menabur 'benih' kepada pasangan masing-masing di tepi pantai. Bagaimana manusia dengan iringan lagu mengasyikkan menuangkan titik demi titik air kencing syaitan laknatullah ke dalam rongga badan, yang memungkinkan amalan mereka tidak di terima selama 40 hari.

Bagi aku setiap kejadian akan ada hikmahnya. Sepanjang januari juga menyaksikan gelora melanda hubungan aku dengan si dia, bermula dengan meraikan hari kelahiran ku dan si dia. Akibat kesilapan ku keadaan menjadi sebaliknya, satu pengajaran yang harus ku simpan dan ku ingati sebagai panduan di masa hadapan. Namun keadaan pulih kembali, syukur kepada tuhan yang mengizinkan cinta, kasih dan sayang yang di semai kerana-Nya.

Seterusnya hari-hari berlalu dengan seribu satu rencah kehidupan, bagaimana keadaan mengajar aku supaya bertanya dahulu sebelum mengisi minyak. bagaimana aku mendapat malu secara percuma, dengan meletakkan moto aku dengan selamba ke tempat khas kereta untuk mengisi minyak. Sedangkan telah di khaskan untuk moto satu tempat khas.

Sebelum berakhirnya bulan januari terjadi perkara benar-benar di luar dugaan. Sahabat-sahabat aku mengharapkan doa kalian moga kejadian ini tidak berulang. Keputusan peperiksaan KKM(Kementerian Kesihatan Malaysia) telah di keluarkan, malangnya si dia telah menerima kegagalan yang amat menyakitkan. si dia gagal kedua-dua kertas peperiksaan. Persoalan yang bermain di kepala aku. Kenapa? Mengapa? Di mana silapnya? Seoarang pelajar antara yang terbaik boleh gagal? namun inilah yang perlu kami terima, moga kegagalan ini bukan kegagalan selamanya. Menjadi tanggungjawab aku untuk menaikkan semangat dan inspirasi si dia. Insya'allah.

Jadikanlah apa yang berlaku sepanjang januari sebagai panduan demi menempuh 334 hari mendatang. sekian.. Kehidupan seorang yang bijaksana perlu ada keberanian (Maksud bagi 'isul arshad 'azriny)

Assalamualaikum... May Allah with us...

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home