...:::SniperBlogs:::...

Ya Allah, berkatilah kehidupanku seharian, Ya Rahman, Permudahkanlah urusanku, Ya Rahim, Berkatilah segala pekerjaan ku yang tidak melanggar hukum mu. Bismillahirrahmanirrahimm..

Monday, February 21, 2005

Keletak keletuk....

Assalamualaikum…
Bismillahirrahmanirrahim…
“Manusia itu sentiasa merasa tidak mencukupi dengan apa yang ada dalam kehidupannya.”
Ungkapan di atas mungkin pernah kita dengarkan, tidak kira dalam bentuk apa sekalipun, dalam rima apa sekalipun. Ungkapan itu menunjukkan betapa manusia itu tamak, haloba, tidak pernah cukup dan apa-apa lagi ungkapan yang sesuai untuk menggabarkan manusia itu sesuai dengan tungakapan di atas.

Seringkali berlaku dalam kehidupan manusia itu tidak bersyukur dengan nikmat Allah, sedang di hadapan terbentang satu ciptaan tuhan yang indah, sempurna, cantik yang di hantarkan, yang di pertemukan kepadamu. Bukan sekadar menjadi orang terhampir namun menjadi hidayah penyuluh dalam kehidupanmu seharian. Mana ingin kau cari lagi seseorang yang sanggup mengejut mu dari tidur, sedang kau enak di buai mimpi, semata memanggil mu untuk menghadap tuhan barang seketika? Mana ingin kau cari lagi seorang yang sanggup membantu di kala kau susah? Di kala manusia hari ini tidak percaya kepada manusia lain?

Andai yang kecil di hadapan mu itu sebutir permata yang ingin kau bandingkan dengan segudang kaca berkilau. Apa lagi yang kau inginkan? Berpesan aku pada sahabat-sahabat dan diriku sendiri, janganlah jadi buta dengan indah dunia. Permata yang sebutir itu senang untuk kau jaga, sedang kaca yang segudang itu terlalu sukar pantang silap barang sedikit padah mengundang. Permata itu tidak perlu kau gilap sedang dia bersinar walau di mana jua kau letakkan.

Sedarlah wahai sahabat-sahabatku janganlah kau kabur dan buta, carilah cahaya dan sedarlah sesuatu yang kau lakukan pasti akan ada balasan. Cintakanlah permata yang sebutir di hadapan sedang tepikanlah kaca yang segudang, sedang kau tidak memerlukan kaca itu sebagai perhiasan, kau memerlukan permata yang sebutir untuk menjadi cahaya dalam kehidupan mu, yang mampu membantu menunjuk jalan kepada-Nya.

Bersyukurlah dengan nikmat tuhan membawakan hidayah sebesar itu kepada kehidupanmu, hadirku umpama pelita yang ingin menunjukkanmu jalan kepada permata itu. Bersykurlah dengan nikmat tuhan sedang masa itu berlalu dan andai hari ini perbuatanmu satu kejahatan pasti menanti balasan di hadapan samada padah musibah atau sebaliknya…

Assalamualaikum…
Simpan permata itu dekat dengan hatimu, sedang kaca itu berikan pada yang arif untuk menjaganya, sedang kau sebenarnya tak arif... :D

0 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home